Mitään näin surullisen surkeaa en ole nähnyt logojen saralla koko elämäni aikana. Enkä luultavasti tule näkemään. Ne logot, joita ammattikorkeakoulussa suunnittelimme kavereiden kanssa piloillamme näyttämään mahdollisimman rumilta, ovat suorastaan elegantin kauniita verrattuna tähän muotopuoleen hirvitykseen.
Kuinka kukaan on voinut suunnitella, toteuttaa, hyväksyä ja julkaista mitään näin hirvittävää?
Tätä ei yksinkertaisesti voi kutsua logoksi, sillä se on huonompi kuin ensimmäinen vasemmalla kädellä puoliunessa sutaistu luonnos käyttökelvottomasta ideasta.
Näin "suunnitteluprosessista" kerrotaan Apotin verkkosivuilla:
"Uusi logo on suunniteltu hanketoimiston omin voimin. Projektista vastanneen Petri Karlssonin mukaan logo saa innoituksensa kreikkalaisesta jumaltarustosta. Logon oranssi, graafinen osa on Apollonin symboli. Apollon oli valon ja totuuden jumala, joka edusti myös tietoa, taiteita ja parantamista.Petri Karlsson, sinä voit vaihtaa alaa. Jos siitä ei tulisi syytettä, kehottaisin myös poistamaan itsesi maailmasta. Ymmärtänet että et voi jatkaa enää minkäänlaisessa suunnittelutyössä enää koskaan, koska "työsi" jälki on loukkaus koko graafisen suunnittelun ammattikuntaa kohtaan.
– Logon symboli, Apollonin aurinko kuvaa yhtiön omistajien tahtoa kehittää yksi yhteinen uuden sukupolvenratkaisu palvelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tietojärjestelmätarpeita, kehityspäällikkö Petri Karlsson kertoo."
Mukatärkeä designerjargon-selitys ei tee logosta hienoa tai edes kelvollista, se tekee vain koko jutusta entistä naurettavamman. Oranssi ei muuten ole mihinkään kreikkalaiseen jumalaan liitetty väri, ihan tiedoksi vain.
Logon teksti on niin huonosti tuherretty, että vaikuttaa lapsi olleen asialla, eikä tämä lapsi kenties kuulu ihmislajiin, tai muihinkaan kädellisiin. Osaisin piirtää paremman vasemmalla kädellä tai vaikka silmät kiinni. Osaisin myös sanella täysin kyvyttömälle ihmiselle miten tekee paremman logon kuin tämä. Ilmeisesti Petri Karlsson ei ole täysin kyvytön ihminen, hän on jotain kokonaan ihmisyyden alapuolella, koska minkäänlaista silmää, tyylitajua tai muutakaan tajua hänellä ei näköjään ole.
Kyse ei ole typografiasta, ei kalligrafiasta, ei kirjainmuotoilusta, ei logosuunnittelusta eikä ylipäätään graafisesta suunnittelusta, sillä niin umpisurkea raunio tämä logo on. Sokeakin huomaa että toinen t-kirjain on kopioitu laiskasi toisesta, ja jokainen kirjain on piirretty Illustratorilla kuin joku sitä käyttäisi ensimmäistä kertaa. Vektorien kunnolla opetteluun kestää noin vuosi intensiivistä työskentelyä, tähän logoon on käytetty ehkä viisi minuuttia eikä tekijällä ole ollut minkäänlaista käsitystä vektorien toiminnasta ylipäätään. Näyttää kuin tietokoneelle olisi sattunut virhe, ja osa kirjainten vektoripisteistä olisi liikkunut minne sattuu tehden kirjoimista epämuodostuneita möykkyjä.
Sama karmea suunnittelu jatkuu Apotin nettisivuillakin, jotka ovat epäilemättä saman graafikoksi itseään luulevan tuhertelijan käsialaa.
Hirvittävää ja säälittävää. Tässäkö on tämän maan graafisen suunnittelun tulevaisuus? Eiköhän lyödä hanskat naulaan saman tien ja tilata täst'edes ulkomailta kaikki suunnittelu, kun ei täällä kukaan mitään osaa. Ainakaan jos tähän on luottaminen.


Logo on hyvä silloin, kun se jää mieleen. Meidän täytyisi myös kehittää logo yritykselle. Varmastikin otamme siihen yrityksen avuksi. Logosuunnittelu on kuitenkin sellainen vaihe, että sillä on todella suuri merkitys myöhemmin. Voihan sen toki aina myös vaihtaa. Olisi kuitenkin mukavaa, että se olisi kaunis, visuaalinen sekä sellainen, joka jää kuluttajien mieleen. https://www.mikkovuojarvi.fi/logon-suunnittelu
ReplyDelete